Tampereen kalamarkkinat on saavuttanut yleisön jakamattoman suosion.
Kymmenet tuhannet asiakkaat tutustuvat uusiin makuelämyksiin.
Tervetuloa viettämään leppoisa viikonloppu.
Kalatuotteiden myynti on keskitetty torialueelle ja oheistuotteet ovat
reuna-alueilla. Tarjolla on tuoretta kalaa, uunituoretta savu- ja loimukalaa, kalahampurilaisia, kalakukkoja, paistettuja silakoita, muikkuja, kirjolohia ja
lohia, säilykkeitä sekä tietenkin perinteisiä ammattikalastajien silakkatuotteita. Mukana on myös muita saaristolaistuotteita mm. tyrnimehua,
saaristolaisleipää jne.
Kalamarkkinat syntyi Tampereella Rannikkokaupungeissa on pidetty silakkamarkkinoita. Silakkamarkkinat ovat
säilyttäneet suuren yleisön kiinnostuksen kautta vuosikymmenten. Pirkanmaan kalatalouskeskuksessa
heräsi kiinnostus saman tyyppisen tapahtuman järjestämiseen. Halusimme kuitenkin jotain
uutta ja siihen mukaan vähän vanhaa. Tältä pohjalta alkoi kalamarkkinoiden kehittelytyö.
Suomen ensimmäiset kalamarkkinat pidettiin Tampereella vuonna 1991 Laukontorilla.
Tapahtuman suunnittelussa tietoisesti valitsimme nimeksi kalamarkkinat eikä silakkamarkkinat.
Silakkamarkkinoilla on oma historiansa eikä idean suora kopioiminen toimi. Kalamarkkinoilla tuodaan
esille kaikenlaista kalaa, silakka on yksi laji muiden joukossa.
Tärkeä lenkki toiminnan alussa oli riittävän käynnistysrahoitus. Avustusta saatiin alkuvaiheessa
MMM:n Kala- ja riistaosastolta "Kotimaisen kalankäytön edistäminen" - määrärahasta.
EU:n myötä avustus muuttui KOR:n rahaksi (Kalatalouden ohjausraha). Avustusten käyttö
loppui vuonna 1998. Tästä eteenpäin Tampereen kalamarkkinat on toiminut omillaan.
Ensimmäisenä vuonna markkinat pidettiin syksyllä mutta yleisön pyynnöstä tapahtuma järjestettiin
kaksi kertaa vuodessa; keväisin ja syksyisin.
Keväällä tapahtuma on viikkoa ennen vappua, kesäkauden avaus.
Syksyllä tapahtuma on Tampere-päivän yhteydessä. Markkinat sai heti jakamattoman suosion.
Kalamarkkinat on Tampere-päivän suosituin tapahtuma.
Keväällä ja syksyllä tapahtumassa käy noin 40 000-50 000 asiakasta eli vuodessa noin 80 000-100 000.
Kalastajien suoramyyntitapahtuma
Keskeisimmät myytävät kalalajit markkinoilla ovat silakka, kirjolohi ja muikku.
Tuoretiskeillä on tarjolla lisäksi haukea, kuhaa, lahnaa, madetta, ankeriasta, nahkiaista.
Vuosien varrella markkinoilla on ollut useita muotituotteita, jotka ovat tulleet jäädäkseen.
Loimukirjolohi, kalapaella, upporasvassa tiristetyt muikut ym. ovat pysyneet yleisön suosikkeina.
Perinteiset puolisäilykkeet silakasta, täyssäilykkeet muikusta, kuoreesta, särjestä ovat pysyneet suosittuina.
Monille kalastajille kalamarkkinoista on tullut tärkeä lisätulon lähde sen jälkeen kun kalan
hintataso laski 1990-luvulla. Markkinat ovat kalastajalle tärkeä suoramyyntitapahtuma,
jossa kohdataan asiakas henkilökohtaisesti.
Suosittu tapahtuma on houkutellut toista sataa yrittäjää eri puolilta Suomea tarjoamaan
monipuolisia kalatuotteita sekä siinä sivussa myös oheistuotteita pirkanmaalaisille. Hyvä
idea poiki uusia tapahtumia eri puolille maatamme. Pian Tampereen kalamarkkinoiden käynnistyttyä
alkoikin eri puolille Suomen nousta kalamarkkinaboomi. Kalamarkkinoita onkin nyt eri puolilla Suomea.
Kehittämistyö on jatkuvaa.
On monia syitä, miksi Tampereen kalamarkkinat on suosittu. Monipuolinen kalatuotteiden tarjonta
on ollut tärkein syy. Tapahtuman oma "profiili" tulee olla esillä.
Kalamarkkinat on perhetapahtuma. Oluttelttaa ei tapahtuman yhteydessä ole ollut eikä sitä
ole kaivattukaan. Tapahtumassa on huomioitu myös lapset ja nuoriso. Perjantain nuorisopäivänä
tarjotaan lapsille ja nuorille heitä kiinnostavia tuotteita ja ohjelmaa. Näin opetamme tamperelaiset
nuoret käymään tapahtumassa ja nauttimaan kalasta. Laukontori oli 1990-luvun alussa varsin
epäkäytännöllinen. Torialuetta muotoiltiinkin kaupungin toimesta toimivammaksi.
Vuonna 2000 kalamarkkinoiden myyntialue muutettiin uuteen uskoon, perustettiin erillinen
ruokailu-alue. Ruokamyyjät ovat varanneet teltastaan erillisen ruokailutilan. Oheistuotteet
on siirrettiin syrjemmälle. Niin saimme alueesta yhtenäisen ja toimivan. Tapahtuman ideaa
ei saa hukata vaan se tulee näkyä selkeästi. Asiakkaat tulevat markkinoille syömään kalaruokia.
Kylläisenä on mukava tehdä kauppoja ja tavata tuttuja. Syksyisin tuomme eräaihetta enemmän esille. Tänä vuonna
olemme saaneet lisäaluetta RantaLaukon eteläpuolelta kunnostetulta
laiturialueelta. Jatkossa pidämme pienvenenäyttelyt syksyisin - veneitä
kalastajien käyttöön.
Tilan ahtaus ja liikenne vaivaavat
Liikenne Laukontorin läheisyydessä on ongelmallinen. Tilanteen tekee vaikeaksi Metsä-Serlan
Takon Kartontitehdas Oy sijainti keskellä kaupunkia. Tehtaan huoltoliikenne eli rekkojen kulku
tehtaalle tulee olla katkeamatonta. Nalkalankadun muuttaminen yksisuuntaiseksi markkinoiden
ajaksi on parantanut asiakkaiden turvallisuutta.
Tilan ahtaus vaivaa erityisesti torialueella. Hyvällä säällä, kun väkeä on paljon
ruuhka-aikaan (klo 11-13), torilla ollaan kuin sillit suolassa. Muuna aikana torialueella ei ole ahdasta.
Markkinatapahtuman tulee olla tapahtuma, jossa asiakkailla on mahdollisuus
syödä maittavaa kalaruokaa, tehdä hyviä ostoksia ja tapailla vanhoja tuttuja - sanalla
sanoen viihtyä tapahtumassa ilman arkipäivän kiirettä.
Tampereen
kalamarkkinat on edukseen
Markkinaviestilehti arvioi vuonna 2006 Suomen markkinatapahtumia.
Markkinayrittäjiltä tiedusteltiin noin 1000 eri tapahtuman toimivuutta. Tulos
oli mukavaa kuultavaa; Tampereen kalamarkkinat on paras kalamarkkinatapahtuma.
Koko rankinglistalla tapahtumamme sijoittui 30. Toimintalinjamme on oikean
suuntainen.
Tapahtumamme on noteerattu kansainvälisellä tasolla. Olemme
saaneet huomiota ulkomaita myöten. "Blueprint" - lehti (SAS-yhtiön julkaisema
lentokoneessa jaettava lehtinen talvi 2006) on noteerannut tapahtumamme.
Lehdessä esitellään turisteille hyviä menokohteita eri puolella Suomen.
Tampereen tapahtumista on mainittuna myös kalamarkkinat: "Apr 21-23 Tampere Fish
Market Laukontori Market Place". Hienoa, tervetuloa viihtymään aina ulkomailta
saakka.
Tervetuloa viihtymään
Pekka Vuorinen
Pirkanmaan Kalatalouskeskus ry |